een week op pad

27 april 2018 - Lexington, Verenigde Staten

De fietsen
De eerste dag (vrijdag 19-4) gaan we naar de fietswinkel, Electricitybikes, om onze fietsen op te halen. Die staan inderdaad klaar, en op wat kleine puntjes na, die direct worden aangepast kunnen we terug fietsen naar onze airbnb. Ze rijden uitstekend en hebben met heuvelachtig Washington geen enkele moeite. Mooie bijkomstigheid is dat het 25 km per uur maximum is verhoogd naar 32 km per uur, de wettelijke limiet die in de VS geldt. Zo kunnen we wat sneller als we op de plains zitten. We nemen hartelijk afscheid van Charly, Ched, en Kyle die ons zo goed hebben geholpen.

Washington DC
Onze airbnb lag in een chique buitenwijk. We ontdekten al snel een trendy buurtcafé waar je prima kon eten. Contact met bezoekers ontstond spontaan, voor een groot deel ingegeven door nieuwsgierigheid naar het doel van onze aanwezigheid. Op de fiets hebben we zaterdag de bekende plekken in Washington opgezocht.

Van Washington tot Lexington
We zitten nu 6 dagen op de fiets, hebben 500 km afgelegd en zijn door heel verschillende landschappen gereden. Vanuit Washington over een prachtig fietspad langs de Potomac rivier, daarna volgde een spannende rit over de "shoulders"  van erg drukke wegen. Fietsen over de snelweg! Vanaf de derde dag kwamen we in landelijk gebied: stille landwegen langs heuvels, door overwegend agrarisch gebied. Vanuit de gezellige stad Charlottesville hebben we donderdag 1600 meter geklommen over een traject van 88 kilometer. We hebben de Blue Ridge Mountains bereikt! De afdaling naar Lexington vandaag was spectaculair, we moesten voortdurend stoppen om onze schijfremmen te laten koelen.

Tussenstops

• Montclair: overnacht bij Cindy en Gerry, een hartelijk echtpaar waar we met moeite afscheid van hebben genomen. Die gaan we zeker nog een keer ontmoeten.
  • Fredericksburg : overnacht bij Vicky en Bruce, beiden actief in de scouting. Komende zomer gaan ze voor de derde keer met hun groep een cross country fietstocht rijden.
  • Mineral: na een dag fietsen in de regen kregen we onderdak in de brandweerkazerne, waar we samen met 3 andere fietsers onze slaapzakken mochten uitrollen.
  • Charlottesville : Terwijl wij op onze telefoon een motel aan het zoeken waren, werden we aangesproken door Ryan die ons onderdak aanbod. In eerste instantie waren we weifelend. Hij vertelde dat hij een Warm Shower host was en dat trok ons over de streep. Ryan en zijn vrouw Melissa zijn sterk sociaal betrokken.Voor ons een eerste ontmoeting met het alternatieve Amerika.
  • Love, Blue Ridge Parkway: Na een steile, lange klim hebben we in een cabin geslapen die we al vanuit Nederland hadden geboekt. Gedateerd, maar knus en comfortabel. Ondanks de warme en gastvrije ontvangsten van de afgelopen dagen was het fijn om weer eens met z'n tweeën te zijn.
  • Lexington: we hebben onze intrek genomen in een motel aan de rand van het stadje, met 6500 inwoners en een heel oude universiteit (Washington and Lee University) met 2200 studenten. “The Southern Style” is hier nog heel erg aanwezig.

Indrukken
de eerste dagen zijn we erg druk bezig geweest met het opstarten van de tocht. Allereerst hebben we spullen aangeschaft die we voor onze tocht nog nodig hadden. Ondanks dat we weinig bij ons hebben, moeten we uitvinden hoe we de tassen het beste kunnen indelen. Ook de fietsen vragen nog de nodige aandacht, hoe ver kun je met een acculading fietsen, de juiste afstelling van zadel en stuur etc. Tot nu toe hebben we gemerkt dat auto’s veel rekening houden met fietsers, mogelijk omdat ze het niet gewend zijn. Toch hebben we moeten wennen aan het fietsen op drukke wegen.
Het eten valt ons tot nu toe niet tegen. We vinden genoeg gelegenheden waar we gezond kunnen eten. In de supermarkt valt op dat gezonde dingen duur zijn. Zo kost een sinaasappel bijvoorbeeld een dollar en een liter yoghurt bijna 5 dollar.
De mensen die we onderweg ontmoeten zijn over het algemeen heel geïnteresseerd in onze tocht en ook in de fietsen. We worden vaak aangesproken en dit levert boeiende gesprekken op. Onze Warm Showers gastgezinnen zijn bijzonder gastvrij, zij geven handige (fiets) tips die ons verder op weg helpen.
We beginnen elke dag meer te genieten, zelfs de regen kon ons niet deren, we werden er zelfs vrolijk van. “Singing in the rain”

1. Hans en Ria:
    28 april 2018
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien; het gaat echt leven voor ons zo !
    Veel succes verder en we kijken uit naar een volgend verhaal.

Eline en Ria
  2. Anneke:
    28 april 2018
    Wat een leuk verslag en mooie foto's! En leuk dat jullie zoveel aardige en betrokken mensen hebben ontmoet. Dat maakt de tocht ook heel bijzonder. Heel veel fietsplezier en succes met dalen, klimmen en auto's 😊
  3. Els:
    28 april 2018
    Zo te zien en te horen hebben het fijn samen, ga zo door, we hebben genieten van jullie reisverslag.
    Groetjes Conny en Els.
  4. Marjan Stalknecht:
    28 april 2018
    Wat geweldig klinkt het allemaal. Fijn dat zelfs de regen je laat zingen. Hoe is de temperatuur? Veel plezier verder.
  5. Netiie de waal:
    28 april 2018
    Wat leuk om het reisverslag van de eerste week te lezen!
    Klinkt allemaal prima,ga zo door!
    Ik vertel het aan de anderen
  6. Loes Starreveld:
    28 april 2018
    Wat fantastisch allemaal. En wat leuk om er van mee te genieten!!
  7. Dieke:
    28 april 2018
    Ha Tom en Dineke, wat een avontuur! Ik zie nu al uit naar de foto van Dineke met het waterpistool vol ammonia :) Heel veel plezier en geluk van Dieke!
  8. Wiebo:
    28 april 2018
    Het ziet er erg goed uit. Het lijkt helemaal te kloppen met jullie voorbereiding aan de eettafel.
    En de hoogste bult hebben jullie goed doorstaan! Heel veel plezier.
  9. Monique:
    28 april 2018
    Hoi Tom en Dineke, als kersverse opa en oma verkeren we niet alleen met ons hoofd in de wolken, maar kunnen we ook nog genieten van jullie belevenissen. Heel veel plezier nog en hou de pedalen warm.
  10. Frederike:
    28 april 2018
    Nog maar een week op pad en al zoveel meters en avontuur. Met zoveel lokale mensen zien jullie het echte Amerika. Ik ben trots op jullie en hoop dat er al zingend verder gefietst gaat worden. zet hem op. X
  11. Geertje Tuijp-Tol:
    Erg leuk, bedankt
    gr.Henk en Geertje.
  12. Janny Raspe:
    Nog maar 1 week weg en al zoveel mooie dingen beleefd
    Blijf gezond en nog vele mooie kilometers
  13. Juleke Molenaar Louwers:
    28 april 2018
    O jongens wat geweldig om te ondernemen, ik geniet met jullie mee!
    Heel veel plezier met alle ontmoetingen en ik zie uit naar jullie volgende verslag.
    Lieve groeten, Juleke
  14. Mieke Skokan:
    29 april 2018
    Geweldig, in de eerst week al 500 kilometer! Fijn om jullie belevenissen te lezen.
  15. Huub en Marleen Huitink:
    29 april 2018
    Goed bezig! Het is nu al een bijzondere ervaring en jullie zijn nog maar een week bezig. Ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat! Veel plezier.
  16. Ika en Leen:
    30 april 2018
    We zijn trots op jullie en het getuigt van groot aanpassingsvermogen van het ene moment alternatief in een brandweerkazerne en het ander moment weer wat meer comfortabeler. Met die instelling redden jullie het wel.
  17. Dora en Dorien:
    30 april 2018
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Groeten van Dora en Dorien