Met een electrische fiets door de VS

18 maart 2018 - Edam, Nederland

Met 12 fietskaarten door de VS      Hoe het begon (Tom)

Een zonnige zaterdagochtend in mei 2017, we doen wat dagelijkse boodschappen en op het lijstje staat ook de aanschaf van een nieuwe handvaten voor de fiets die ik aan het opknappen ben. We worden niet direct geholpen bij de fietsenwinkel en dus kijken we wat rond. Een uur later komen we thuis met de handvaten en 2 tweedehands elektrische fietsen van het merk Flyer. We hebben vaker last van impulsaankopen.

Het blijft zonnig en we besluiten om deze fietsen maar gelijk de volgende dag uit te testen met een ritje heen en weer naar Amsterdam Noord om een vroegere collega van Dineke op te zoeken. Die Flyer-fietsen doen het fantastisch, we reden die 50 km met gemak en ik zei:  met zo'n fiets zou je dwars door Amerika kunnen fietsen.  Die avond bedacht ik dat dit een fantastische ervaring zou zijn. Na googelen op "fietsen door de VS"  werd me duidelijk dat er al een fietsroute met bijbehorende kaarten bestaat sinds 1976. Dat jaar werd het 200 jarige bestaan van de Verenigde Staten herdacht,  " The Bi-Centenial" genoemd. Onderdeel van deze viering was een fietstocht ("The Bike-Centenial) die grotendeels de route volgde die de kolonisten bij exploratie van West-Amerika hebben gebruikt.  Destijds telde die tocht 2000 deelnemers waaronder 200 Nederlanders. Organisator van deze tocht was de ACA (Adventure Cycling Organisation). Die ACA bestaat nog steeds en heeft de route in opvolgende jaren aangepast en de kaarten verbeterd. Duizenden fietsers hebben inmiddels deze tocht al gemaakt. Ongetwijfeld ook met elektrische fietsen, al hebben we daarover nog geen enkel blog kunnen vinden. Wellicht horen wij bij de voorhoede die de ervaring met dit soort fietsen op dit lange traject met veel klimwerk gaan vastleggen.

Diezelfde avond bestelde ik alle routekaarten om van Oostkust (Yorktown/Virginia) naar de Westkust (Astoria/Oregon) te fietsen. Dineke besloot kort daarna onbetaald verlof aan te vragen waardoor we ongeveer 4 maand de tijd hebben om de tocht te rijden ( 19 april - 25 augustus). De afstand bedraagt ongeveer 7200 km; als je gemiddeld 72 km per dag aflegt heb je dus 100 dagen nodig. Met die 120 dagen hebben we dus 20 dagen speling ingebouwd voor tegenslag, vermoeidheid, of leuke plaatsen waar je langer wilt blijven. We zijn geen prestatiefietsers, uitgangspunt is het ontdekken van de Verenigde Staten (ik ben er voor het eerst) en kennismaking met de Amerikanen.

Dat kennismaken gaat zeker gebeuren want we zijn lid geworden van "Warm Showers". De leden van deze (fiets)club bieden wereldwijd elkaar in principe gratis onderdak (bed, douche, of gelegenheid om je luchtbed neer te leggen of je tent op te zetten). We zullen daarnaast op allerlei manieren overnachten; het meest in motels of hostels; soms is het mogelijk om in kerken, brandweerkazernes, gymzalen of clubgebouwen je luchtbed op te blazen. Als dit alles niet aanwezig is hebben we een lichtgewicht tent bij onze bagage.

de bull's

1. Wim en Jans Bond:
    17 april 2018
    Veel plezier in de steets. Maar eh, hadden ze niet een E-huifkar te huur?
    Groeten, Wim en Jans
  2. Trudy:
    17 april 2018
    Het gaat nu dus echt gebeuren!(niet dat ik daaraan twijfelde😉) Heel veel plezier samen en goede reis, veel mooie foto’s voor ons achterblijvers en behouden weer thuis,
    Groeten, Gert en Trudy
  3. Huub en Marleen Huitink:
    17 april 2018
    Heel leuk dat we mee kunnen lezen met jullie ervaringen. Veel plezier en succes met fietsen.
  4. Gerard & Tineke Blondeau:
    18 april 2018
    Ik weet zeker dat dit een hele mooie ervaring gaat worden. We wensen jullie veel reisplezier en doe vooral voorzichtig. We zullen jullie volgen. Groet, Gerard en Tineke
  5. Joep Hesseling:
    18 april 2018
    Dag Dineke & Tom, nu al een spannend verhaal, als resultaat van een impulsaankoop.
    Ik zal de reis 'ademloos' volgen.
    Hoop dat de 20 reservedagen voldoende blijken en dat jullie behouden terugkeren in het Moederland. Joep Hesseling
  6. AyA:
    20 april 2018
    Slingeren jullie je vandaag al in het zadel? Yippie Yahoo! Go West young people, Go West!
    Ad&Ann
  7. Saskia:
    23 april 2018
    Veel vakantieplezier ,op je oude dag nog romantisch slapen
  8. Michiel:
    24 april 2018
    Tom, jeetje mijn broer heeft ook een Flyer, ik kocht laatst ook een paar nieuwe handvatten voor mijn Batavus en daarvoor nieuwe toerfietsen (Koga) maar niet electrisch (want dat bewaar ik voor na mijn 70ste...) , toen ik 18 was heb ik alle staten van de VS muv Hawaii, Puerto Rico en Alaska bezocht per Greyhound bus, in October hebben we honderden klms door Patagonie gewandeld en zagen ook fietsers berg op klimmen en zweten, goed ik zal hier ook eens over nadenken. Heel veel plezier en een behouden reis gewenst. Jullie zijn eerder klaar dan wij met de claimstichting dus neem gerust de tijd.
    Michiel