De kust bereikt

2 augustus 2018 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

We zijn klaar! Op maandag 30 juli hebben we Astoria bereikt, het eindpunt van de fietstocht. Totaal gereden kilometers: 7095.

Vanuit Eugene zijn we in kleine etappes naar Astoria gereden.We genieten van het feit dat de versnellingsnaven zijn geserviced en zonder kreunen hun werk weer doen. Dineke vindt zelfs dat haar fiets nog nooit zo lekker heeft gereden.
In het binnenland was het warm zodat we al vroeg in de middag stopten met fietsen. Aan de kust was het behoorlijk koeler door bewolking en mist vanuit zee. Deze wordt veroorzaakt door een koude golfstroom die dicht langs de kust stroomt.
Op alle wegen hadden we veel verkeer. Er liggen grote steden in de buurt en vanwege de warmte zoeken veel mensen de kust op om af te koelen. De pick-up trucks zijn aan het verdwijnen en maken plaats voor gewone auto’s. Op sommige plekken loopt de weg pal langs de oceaan met mooie uitzichten, maar we hadden alle concentratie nodig om veilig te kunnen blijven rijden.

Eugene - Corvallis;  Vanuit Eugene reden we langs net afgeschoren tarwevelden, waar het stro werd binnengehaald. Corvallis bleek een levendige stad met 20.000 studenten op 50.000 inwoners en opvallend veel kleine brouwerijtjes. Onderweg viel ons al op dat er veel hopvelden waren. De stad heeft mooie winkels en hip publiek; type baardje staartje of gewoon lang haar met jaren 70 look; quasi onverzorgd maar wel met een gestreken bloemetjes blouse!

Corvallis - Willamina; We hebben hier overnacht in een vriendelijk ” vintagehotel”, het is onze laatste kleine plaats in het binnenland.

Willamina - Neskowin; voor het eerst zien we de Pacific Ocean, we hebben de kust bereikt! Wat heerlijk om de zeegeuren weer te ruiken en de meeuwen te horen krijsen. Neskowin is een authentiek kustplaatsje met pittoreske huisjes, allemaal verhuurd aan toeristen. We vonden geen overnachtingsplek maar mochten wel kamperen in de tuin van Nancy, die een Airbnb runt in haar huis aan zee.

Neskowin - Tillamook; we rijden hier afwisselend langs de kust (door slierten zeemist) en door het binnenland, over de drukke Highway 101, die van Canada naar Mexico loopt. Het wegdek is regelmatig slecht en de shoulders zijn smal en bezaaid met rotzooi.

Tillamook - Seaside; in Tillamook staat een beroemde kaasfabriek. Al vroeg in de ochtend was het daar heel druk. Amerikanen willen graag zien hoe hun meeste geliefde kaas gemaakt wordt. Begrijpelijk want er is bijna geen gerecht zonder kaas in de VS.
We fietsen langs mooie baaien en genieten aan een haventje. Het bleken toch nog flinke klimmetjes en daarom moesten we onverwacht onze accu’s bijladen in Cannon Beach, een soort Bergen aan Zee. De plaatselijke supermarkt bleek een “hang-out” voor dorpsbewoners die daar, na sluitingstijd van de koffiecounter, hun biertje komen  drinken. Omdat het zo gezellig was bleven we daar lang hangen. We kregen bij vertrek zelfs een boek cadeau, met vertellingen over bewoners uit Cannon Beach, geschreven door een van de aanwezigen.

Seaside - Astoria; over de rustige en fraaie Lewis & Clarkroad reden we met een tussenstop bij museum Fort Clatsop ( winterverblijf van Lewis en Clark) naar Astoria. Het officiële eindpunt van de Trans American Bicycle Trail ligt aan de Columbia rivier bij het Maritiemmuseum. We werden hier verwelkomd door een dakloze op de fiets, die vertelde dat hij, net zoals wij, de nacht ging doorbrengen bij het Norbladhotel.
‘s Avonds zagen hem liggen in een nabij portiek.”Warm and cosy” zei hij en wij wensten hem een goede nacht!

Wij hebben genoten van de reis, gaan nu naar Portland en zullen daar bekijken hoe we de resterende tijd in de VS gaan doorbrengen.
Iedereen die ons blog heeft gevolgd en/of heeft gereageerd bedanken we hartelijk.
Mogelijk zullen we jullie nog een update geven over het vervolg van de reis en onze bevindingen.

Ons plan om met een elektrische fiets door de VS te fietsen is uitvoerbaar gebleken.
Geert noemde ons E-bike pioniers, een geuzennaam! Mogelijk terecht, want tijdens onze tocht hebben we niet kunnen ontdekken dat er eerder mensen zijn geweest die de hele tocht met een E-bike hebben afgelegd. Het was niet altijd even makkelijk, er waren dagen dat we onderweg moesten bijladen. Tegenwind en veel klimwerk waren hiervan de oorzaak. Elk dagtraject moest daarom goed worden gepland. Soms ontbraken de noodzakelijke servicepunten ( cafe’s , restaurants etc) waardoor we moesten improviseren. Dit leverde ons veelal onverwacht leuke ontmoetingen op.
Zonder elektrische ondersteuning hadden we deze tocht nooit kunnen maken.
De extra duw in de rug bij de lange en soms steile hellingen was meer dan welkom.
Tom zal binnenkort een verslag schrijven voor de Adventure Cycling Association over het fietsen van de Trans-Am trail met een E-bike. Na jarenlange discussie ziet ook de ACA in dat E-bikes de toekomst hebben.

1. Jenny:
    3 augustus 2018
    Ik bewonder jullie enorm! Niet alleen vanwege de indrukwekkende reis die jullie ondernemen, maar ook omdat de reisverslagen zo aanstekelijk verschreven zijn. Geniet van de resterende tijd!
  2. Hans en Ria:
    3 augustus 2018
    Fantastisch dat jullie het "volbracht" hebben! Het moet een overgetelijke reis geweest zijn met zoveel indrukken en ontmoetingen. Het zal vreemd zijn om niet meer elke dag op de fiets te hoeven stappen, tijd om te relaxen, geniet ervan!
  3. Anita:
    3 augustus 2018
    Gefeliciteerd!! Wat een kilometers bij elkaar, wat een avontuur en wat een verhalen. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd in de VS. Geniet ervan. Welverdiend!
  4. AyA:
    3 augustus 2018
    "These people are tremendously great people, really great" om met ene DT (toevallige alliteratie?) te spreken. Geweldig lui!
  5. Trudy:
    3 augustus 2018
    Gefeliciteerd!! Straks afkicken en weer aan het gewone leven wennen, eventjes nog maar niet aan denken!
    Veel plezier met het laatste stukje van de reis.
  6. Jos:
    3 augustus 2018
    Een indrukwekkende prestatie, ik doe het jullie niet na. Met deze manier van reizen krijg je natuurlijk een goed beeld van de Verenigde Staten van nu. Uit jullie belevenissen lees ik dat ook wel terug en de tweedeling is scherper aan het worden in die samenleving. De wisselende landschappen op jullie reis zullen ook wel onvergetelijke indrukken hebben achtergelaten. Nu tijd voor een aantal dagen uitrusten en genieten van de zomer daar. We zien elkaar weer in Nederland.
  7. Gerrit:
    Tom en Dineke,

regelmatig loop ik Reislogger na, op zoek naar mooie verhalen en mooie foto’s uit Amerika. Zo las ik een van jullie verslagen en heb me direct aangemeld. Niet alleen was ik onder de indruk van jullie prestaties, ik heb ook genoten van de prachtige verhalen – de ontmoetingen met de ‘locals’, mooi! - en de foto’s.

Veel respect – en jaloers! – voor wat jullie gepresteerd hebben.

Groet, Gerrit
    Een Amerika liefhebber

8. Jessica blokker:
    3 augustus 2018
    Gefeliciteerd met jullie prestatie, fantastisch.
    Wat een rugzak aan ervaringen!
  9. Wiebo:
    3 augustus 2018
    Nogmaals gefeliciteerd. Toch knap en bevredigend dat dit mogelijk is , dankzij een uitstekende en grondige voorbereiding. En ook een opgelucht gevoel dat alles zonder grote problemen, of ongelukken verlopen is.
  10. Ellen Molenaar:
    4 augustus 2018
    Toppers!
  11. Netiie de waal:
    4 augustus 2018
    Gefeliciteerd!Jullie doel bereikt en nog wat tijd over.
    Straks in Nederland alle indrukken verwerken!
  12. Ika en Leen:
    5 augustus 2018
    Via de app hebben we jullie al gefeliciteerd maar bij deze doen we dat nogmaals op jullie blog. We zijn ongelooflijk trots op jullie. Gebruik de komende dagen dan ook om al die indrukken te verwerken en er van te genieten.
  13. Annelies:
    11 augustus 2018
    geweldig gefeliciteerd. Ben benieuwd wanneer we jullie weer in het echt zien.
  14. Mieke Skokan:
    13 augustus 2018
    Geweldig! De tocht der tochten is volbracht. Geniet van de rest van jullie verblijf!
  15. Dieneke de Boer:
    13 augustus 2018
    Hey Dieneke enTom, mijn 1e reactie: maar niet de 1e keer dat ik jullie verhalen lees! Wat een geweldig avontuur. Alle bewondering voor jullie prestatie. Geniet nog van het laatste deel zonder fietsen.
  16. Huub en Marleen Huitink:
    15 augustus 2018
    Hoi Tom en Dineke. Wat een tocht, wat een mooi verhaal en wat een lef om eraan te beginnen. En volbracht!! Prachtig voorbeeld van iets in je hoofd hebben en het uitvoerbaar maken. Top dat jullie dit gedaan hebben.
    Huub En Marleen Huitink
  17. Hans en Gisela:
    4 september 2018
    Hoi Ton en Dineke,
    niet altijd maar bij tijd en wijle heb ik jullie verslagen gelezen, super dat jullie een tocht van meer dan 7000 km gemaakt hebben. Wij maken ook wel eens tochten op onze racefietsen (zonder trap-as-on-der-steu-ning) maar komen dan niet veel verder dan 100 km per dag. Petje af. Al plannen voor een volgende e-biketour ? Een rondje om de wereld misschien ?
    Groetjes Hans en Gisela