De Rocky Mountains in

20 juni 2018 - Saratoga, Wyoming, Verenigde Staten

We fietsen in de Rocky Mountains en genieten van prachtige berglandschappen, vergezichten en wolkenpartijen. Het weer is wisselend. Zon, bewolkt en soms regenbuien. Een verademing ten opzichte van de Plains. Hoewel we geen schema hebben kunnen we nu al berekenen dat we dagen overhouden. We hebben daarvoor nog geen bestemming bedacht.

Eeuwenlang was het zuiden van Colorado het territorium van verschillende indianenstammen zoals de Apaches, Kiowa’s en Utes. In de 18e eeuw werd dit gebied veroverd door de Spanjaarden die daar goudmijnen en zoutmijnen exploiteerden. Een van de eerste steden die daardoor ontstond was Fairplay. Die naam is afkomstig vanuit de overheersende gedachte dat iedereen gelijkgerechtigd was om een claim op een stuk grond vast te leggen en dit bezit te beschermen. Hoewel mijnbouw aan veel inwoners werk verschafte, groeide tegelijkertijd ook de agrarische sector waarbij de stad Florence zich als centrum ontwikkelde. Daarbij was de aanleg van een spoorweg een essentiële factor. Hierdoor kon de landbouwopbrengst tot aan de kleine mijnbouw-gemeenschappen tot ver in de Rocky Mountains worden getransporteerd.
De goud- en zoutmijnen zijn al jaren geleden gesloten en hebben plaats gemaakt voor kolenwinning, waarvan wij de produktie in de buurt van Pueblo in lange (meer dan 2 km ) treinen hebben zien passeren. Vele tonnen kolen die nodig zijn om alle airco’s en overige koelingen aan de praat te houden. Of dit nog steeds met kolen moet gebeuren terwijl de zon hier zo uitbundig schijnt, is een vraag die wij ons steeds vaker stellen. Zonneboilers (voor warm water) en zonnepanelen ontdekken wij op deze reis nauwelijks, terwijl daarvoor op de veelal platte of schuin aflopende daken voldoende plaats zou zijn.

Florence - Guffey; we verdelen de klim naar de Hoosierpas (het hoogste punt van onze reis) in 2 etappes. Guffey is onze eerste stopplaats. De klim naar Guffey was er eentje van een zwaardere categorie. Guffey is een uniek dorp. Er wonen 37 mensen volgens Bill, de eigenaar van de Rustic Cabins, waarvan wij een cabin huurden die ludiek was ingericht. Zie verder de foto’s. (Moet je even klikken op foto's want op onverklaarbare manier vallen de eerste foto's altijd buiten de boot....)

Guffey -  Fairplay;  vanuit Guffey ging de route geleidelijk omhoog naar de Currant Creek Pass, 9404 voet (= 2868 m). We reden langs grote vlaktes waarop bizons graasden. Onze eindbestemming die dag was Fairplay.  Fairplay is een oude “boom town”, met meer dan 8000 inwoners in de hoogtijdagen van de gold rush. Nu is het een toeristenplaats geworden. In Fairplay sliepen we in het Valimont hotel. Een historisch oud krakend hotel, waar volgens de verhalen de geest van een meisje genaamd Julia, zou ronddwalen. We hebben heerlijk geslapen en hebben haar niet gezien…..

Fairplay - Silverthorne; vanuit Fairplay waren we zo de Hoosierpas  (3518 m) over, waarna we via een kronkelige afdaling in Beckenridge aankwamen. Het is een mondain ski-oord waar om 11 uur ‘ ochtends  al meisjes aan de champagne zitten. Ineens zitten we in een wereld met boetiekjes, terrasjes en geraffineerde gerechten op de menukaart. We zijn duidelijk in het andere Amerika beland. We hebben hier de lekkerste lunch tot nu toe gehad en daarna vervolgden we onze tocht via een fietspad. Daar hadden we veel tegenliggers, want op deze dag eindigde in Beckenridge net de toerrit voor ( meer dan 3000) fietsers “Ride the Rockies”. Een bekend evenement met allemaal blije fietsers die in 6 dagen de Rockies doortrekken. Bagage wordt vervoerd naar de volgende plek. Zie http://www.ridetherockies.com.

Silverthorne - Hot Sulphur Springs ( Parshall): Het was voor het eerst sinds weken een frisse dag en een fantastische fietsdag. Stroomafwaarts langs de Blue River, weinig wind en na een tijdje langs een drukke weg gefietst te hebben ging de route langs de stille kant van een stuwmeer. Een schitterende route waar we veel locale fietsers tegenkwamen. Via het plaatsje Kremmling waar een gezellig festival aan de gang was, zijn we naar Hot Sulphur Springs gereden. Onderweg ging het hard regenen en we zochten een motel want we houden niet van een tentje in de regen. 3 hotels bleken vol maar de eigenaresse van een motel wist een Airbnb voor ons te regelen in een plekje 8 km terug.  Dat vonden we helemaal niet erg want de Airbnb bleek een heel huis te zijn met hottub en wasmachine. Dat we ook nog eens 2 keer door de fraaie Beyer's Canyon moesten fietsen namen we op de koop toe!

Parshall - Walden; weer een klim, dit keer over de Willow Creek Pass, een berg van 9659 feet (2944 m) . De aanloop naar de top was lang, 35 km en voerde ons door prachtige berglandschappen. Boven op de berg begon het weer hard te regenen, dus trokken we de regenjassen maar aan en trapten door, het was erg nat en koud. De weg naar Walden was ook nog eens in bijzonder slechte staat, om de vijf meter een hobbel door niet goed op elkaar aansluitende betonplaten en overal kuilen in de weg met plassen water.  Walden is de 'Moose viewing capital van Colorado maar we hebben onderweg geen Moose gezien. Die lieten het met dit weer ook afweten. Gelukkig hadden we een motelkamer met keuken zodat we onze schoenen konden drogen in de oven.

Walden - Riverside; in het Moose Creek café hebben we ontbeten samen met de boeren uit de omgeving. Zij vertelden ons dat ze lang op de regen van gisteren hebben gewacht. De tocht naar Riverside was van een onbeschrijfelijke schoonheid.
Gisteren konden we het plateau waarover we reden niet goed zien door de regen maar vandaag zagen we de hoge bergen in de verte en het weidse landschap aan onze voeten. We zijn vaak afgestapt om roedels antilopen te bewonderen en Dineke zag ook een wolf. Dit was puur genieten. We zijn deze dag de grens van Wyoming gepasseerd. Het weer was schitterend dus mag de tent weer uit de zak!

Rustdag in Riverside, waar in de loop van de dag ook Tracy en Pam arriveren.
We hadden ze onderweg in de buurt van hun woonplaats Springfield al op hun tandem ontmoet en ze hadden ons e-mailadres in Guffey gevonden en lieten ons weten dat ze een dag achter ons aanreden. Ze zijn het eerste echtpaar van onze leeftijd die we op onze tocht tegenkomen. We hadden een gezellige avond in het plaatselijke café samen met twee fietsers die naar het oosten rijden.

Riverside - Saratoga; weer overal antilopen gezien. In Saratoga zijn we ‘ s middags naar de hete zwavelbaden geweest. Heel lekker voor onze vermoeide spieren. Tracy en Pam fietsen in hetzelfde tempo en we besluiten weer gezamenlijk te eten. We zullen ze de komende periode zeker nog vaker ontmoeten.

Het is gelukkig ook gelukt om een video te uploaden.

1. Netiie de waal:
    21 juni 2018
    Het klinkt allemaal fantastisch!Zoveel verschillende landschappen,dieren en weersomstandigheden.
    En er komt ook nog zoveel.
  2. Wiebo:
    21 juni 2018
    Fijn dat jullie zo enthousiast schrijven. De foto's zijn mooi, maar het overweldigende is toch moeilijk vast te leggen. Jullie avontuur ziet er van hieruit wonderbaarlijk mooi uit. Enorm knap en jaloersmakend dat jullie dit voor elkaar krijgen.
  3. Annelies:
    21 juni 2018
    Ook de kleinkinderen hebben genoten van de video's : reacties: die zijn gek, hoe oud zijn ze wel niet, en wat knap. Filmpjes wel 5 keer bekeken. Dus veel waardering voor jullie tocht.
  4. Dora en Dorien:
    28 juni 2018
    Hey Diny en Ton, prachtige verhalen en indrukwekkende foto's. Fantastisch die met de bizons! Alles goed op de buurt, erg droog en de straat nog lang niet klaar, haha. Groeten van Dora en Dorien. Genieten!