De geschiedenis van Sugar City

9 juni 2018 - Sugar City, Colorado, Verenigde Staten

Sugar City is een stadje in Colorado met 253 inwoners en heeft een geschiedenis die model kan staan voor veel kleine stadjes in de VS. Het is genoemd naar een grote suikerbieten raffinaderij die daar aan het eind van de 19de eeuw opgericht is. De eigenaren van de fabriek waren heel sociaal en zorgden voor goede huisvesting voor hun werknemers rondom het fabrieksterrein. De boeren in de omgeving teelden de suikerbieten en het stadje was welvarend en had een levendig centrum met winkels en meerdere hotels en een lokale krant. Er reed een passagierstrein tussen Pueblo en Eads.
Bij gebrek aan opvolging gingen begin jaren 60 meer en meer boeren hun land verkopen aan de waterbedrijven van de grote steden zoals Pueblo, Colorado Springs en Denver. Het land gaf de boeren recht op water uit de omliggende meren. De aanvoer van suikerbieten stokte en de fabriek sloot in 1967. De werknemers vertrokken naar de grote steden om daar werk te zoeken en het stadje raakte daarna in verval.
Het enige café is alleen nog in de ochtend open om de boeren van ontbijt te voorzien. De meeste gebouwen zijn gesloopt en van Mainstreet is niets meer over.
We begrepen nu waarom we geen afscheidingen meer zagen in het land. Het grasland is niet meer in gebruik voor vee. Door de droogte van de afgelopen jaren verandert het langzaam in een woestijn. De mensen die wij spraken op de reünie maken zich er niet druk om. “That’s life”. In de jaren zestig werd hun voorgehouden dat studeren de weg van de toekomst was. Ze werden geadviseerd naar de grote steden te trekken want daar lag hun kans op beter werk.
Een boer die wij spraken was overgestapt van bietenteelt naar een slachtveebedrijf. Hij was de enige van de reünisten die nog in Sugar City woonde.

De geschiedenis van Sugar City

Deze foto werd gemaakt op 9 juni 2018 in Sugar City, Colorado, Verenigde Staten met een Canon Powershot Elph 190 Is.